Următoarea ediție a evaluărilor internaționale PISA, programată pentru anul 2025, va introduce modificări semnificative în ceea ce privește modul de evaluare a competențelor-cheie ale elevilor în domeniul Științelor.

Aceste schimbări reflectă o abordare nouă în definirea „alfabetizării științifice”, conform unei prezentări a cadrului de evaluare prezentată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), entitatea responsabilă pentru organizarea acestor evaluări.

Noul cadru de evaluare se concentrează pe trei competențe-cheie principale, împreună cu unele competențe secundare, iar accentul principal se pune pe abilitatea elevilor de a „investiga, evalua și utiliza informații științifice atunci când iau decizii sau acționează”.

Evaluările PISA sunt obișnuite să aibă loc în primăvară și vizează competențele elevilor de 15 ani. Astfel, PISA 2025 se va desfășura aproximativ peste un an și jumătate, ceea ce înseamnă că va evalua competențele elevilor care încep acum clasa a VIII-a.

Conform descrierii cadrului de evaluare pentru domeniul Științelor în PISA 2025, scopul principal este de a măsura nivelul pregătirii țărilor în ceea ce privește înțelegerea științei și modul în care aceasta contribuie la generarea cunoașterii solide.

Această abilitate este de o importanță crucială pentru cetățenii care trebuie să ia decizii personale informate în domenii legate de știință, cum ar fi sănătatea sau mediul, pentru a se implica în acțiuni alături de familii, comunități locale sau societate.

Prezentarea subliniază că evaluarea domeniului Științelor din PISA 2025 nu se va limita doar la „alfabetizarea științifică”, ci va merge mai departe, punând un accent suplimentar pe abilitatea de a utiliza informațiile științifice.

Astfel, în loc să fie evaluate ca două competențe-cheie separate, care constau în a pune întrebări științifice și a interpreta date și dovezi în mod științific, acestea vor fi integrate într-o singură competență-cheie, care se referă la capacitatea de a efectua investigații și interpretări critice ale datelor științifice și a dovezilor.

Dat fiind că mediul social contemporan este caracterizat de o abundanță de surse de informare pe internet, multe dintre ele având conținut științific, accentul se va pune acum pe abilitatea copiilor de a „cerceta, evalua și utiliza informații științifice pentru a lua decizii și acționa” – aceasta va fi a treia competență-cheie în cadrul PISA 2025.

Sursă: edupedu.ro

Mai multe știri pe republikanews.ro.

Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *