Investigațiile recente în cazul tragediei aviatice Jeju Air din 29 decembrie 2024 arată că echipajul a oprit din greșeală motorul funcțional al avionului, după ce ambele motoare fuseseră afectate de o coliziune cu păsări
Avionul, un Boeing 737 care venea de la Bangkok, a luat foc în timpul aterizării pe Aeroportul Internațional Muan din Coreea de Sud, în jurul orei 9:03 dimineața. Conform declarației anterioare a CEO-ului Jeju Air, Kim E-bae, aeronava a ieșit de pe pistă și a lovit un dig de beton. Doar două însoțitoare de bord au supraviețuit impactului, potrivit agenției Yonhap și CNN.
Un raport preliminar publicat pe 27 ianuarie 2025 arată că au fost găsite urme de pene și sânge în ambele motoare, semn al unui impact sever cu păsări. Însă, conform surselor citate de The New York Times, Reuters și The Times, în momentele critice de după incident, piloții ar fi făcut o alegere greșită: au oprit motorul stâng, care era mai puțin afectat, în locul celui drept, conform People.
Această decizie a dus la pierderea principalei surse de propulsie și la reducerea energiei electrice disponibile, ceea ce a afectat sistemele de la bord, inclusiv trenul de aterizare. Astfel, aeronava a aterizat fără roți, iar impactul a fost devastator. Anchetatorii au concluzionat că, înainte de incident, niciunul dintre motoare nu prezenta defecțiuni majore.
Expertul în aviație Joe Jacobsen a declarat pentru The New York Times că, dacă piloții și-au pierdut afișajele de bord în urma impactului cu păsările, este posibil să nu fi putut identifica clar care motor era afectat.
Reacțiile nu au întârziat să apară. Sâmbătă, 19 iulie, o conferință de presă a autorităților sud-coreene a fost întreruptă de rudele victimelor, care fuseseră informate în prealabil despre concluziile raportului. Familiile au acuzat autoritățile că se grăbesc să arunce vina exclusiv pe echipajul de zbor, fără a lua în considerare și alți factori, precum structura de beton de pe marginea pistei.