De vreo cinci ani, la Ploieşti se discută despre terminale multimodale, în contextul pregătirii de proiecte europene. Nu avem momentan, dar privim cu respect, poate cu invidie chiar, la metropole care au reuşit să creeze o zonă de centru vechi fără acces rutier, parcări la periferie şi „noduri” pentru transportul în comun, unde poţi să cobori dintr-un traseu şi să urci imediat într-un altul. Dar asta ne trebuie nouă? Nu de alta, dar românul e renumit pentru comoditatea lui şi mă aştept să refuze oricând soluţia occidentală, elegantă şi aerisită a centrelor urbane fără maşini în detrimentul comodităţii de a parca la un metru de locul de muncă sau în uşa mall-ului sau farmaciei unde şi-a propus să intre.
Aşadar, gândirea asta, că facem terminale la periferie, ca să aibă navetiştii unde să-şi lase maşinile proprii înainte de a se urca în mijloacele de transport în comun, s-ar putea să nu prindă. În acest context, terminalul multimodal, atât de pompos în teorie, tinde să se confunde cu ideea de autogară. Probabil asta va fi, o autogară cu ceva mai multe locuri de parcare şi o sală de aşteptare un pic mai mare şi mai curată, cel puţin la început. Deh, Parcul Municipal Vest trebuia să fie parc şi a ieşit tăpşan cu tuia şi terenuri de sport inundabile, ce garanţie avem că terminalele multimodale vor ieşi terminale multimodale şi nu autogări ratate?
Ca să explic de unde porneşte subiectul, Primăria Ploieşti, în pregătirile ei pentru lansarea unor proiecte europene în actuala sesiune de finanţare de la UE, a precizat că sunt în pregătire mai multe astfel de terminale. Primul, care fusese propus şi în sesiunea trecută, dar a rămas în lista de rezerve, va fi lângă Spitalul Judeţean, la capătul traseelor de tramvai. Al doilea ar trebui să fie la Podul Înalt, unde este acum depoul troleibuzelor TCE, iar un al treilea ar putea să apară pe la Gara de Sud.
În teorie, aceste terminale vin cu staţii şi peroane pentru transportul public intern şi pentru cele extern, zone de aşteptare, locuri de parcare pentru maşinile mici, inclusiv cu o zonă de depozitare pentru cei de la TCE. Într-o schiţă propusă de proiectanţii angajaţi de Primărie am văzut inclusiv o zonă verde, cu băncuţe şi alei din ce mi-am putut da seama din desenul tehnic.
Întrebarea este cât de utile vor fi aceste terminale multimodale. Sigur, la Judeţean o parcare era binevenită şi, orice denumire ar purta ea, probabil că aparţinătorii sau pacienţii se vor bucura de existenţa ei. La fel cum la Podul Înalt o parcare va fi utilă, probabil, pentru cei cu TIR-urile care aşteaptă la Coca-Cola şi Bergenbier, dar mă îndoiesc că, în rest, prea mulţi şoferi veniţi din Târgovişte, de exemplu, îşi vor lăsa maşinile proprii aici ca să se urce în 202. Întrebarea, mai departe, este dacă sunt necesare investiţii de acest gen. Eu, unul, încă sunt împărţit, nu sunt convins că sunt neapărat o idee bună şi nici că vor atinge prea curând amploarea dorită. Pe de altă parte, o resistematizare a unor zone omise plus câteva sute de locuri de parcare n-ar strica, mai ales dacă nu le facem din banii noştri direct, ci din cei ai UE. Dar n-ar fi mai bine să folosim banii ăia la altceva?
Concluzia e că, foarte probabil, calitatea proiectului şi a lucrărilor va înclina balanţa şi va lămuri dacă e util sau nu un astfel de obiectiv. Revenind la exemplul Parcului Municipal Vest, dacă m-aţi fi întrebat cineva în urmă cu patru ani despre el, aş fi spus că e un lucru care n-ar trebui să-i lipsească oraşului. Acum, după ce-am văzut cum a ieşit, mă gândesc câte lucruri de anvergură s-ar fi putut face din banii „îngropaţi” în acel câmp. La fel va fi şi la terminale. Eu mi le imaginez ca pe nişte zone cu aer occidental, unde turistul străin rătăcit, care nu ştie o boabă în română, să aibă acces la trasee de transport public pentru toate direcţiile în care şi-ar putea dori să meargă. Să găsească harta aia cu săgeţică roşie şi mesajul „eşti aici” care-i bulversează pe unii şi-i face să se întrebe sceptic „hi, de unde ştiu aştia unde suntem noi?” şi să găsească informaţii despre Ploieşti şi mai ales despre unde ar putea să meargă şi ce-ar trebui să vadă dacă se suie în autobuzele alea, nu doar pe unde trec autobuzele. Sau să ştie că de la peronul 1 pleacă maxi-taxi-urile spre o zonă a judeţului, iar de la peronul 2 spre o altă zonă. Sau să aibă de unde să facă nişte minime cumpărături pentru drum. Ăla ar fi un terminal multimodal. În lipsa acestor lucruri, va fi o autogară mai stilată.