Guvernul britanic a cheltuit mai mult de jumătate de milion de lire sterline din 2024 pentru a colabora cu influenceri în promovarea campaniilor guvernamentale pe teme precum mediu, sănătate și bunăstare socială!
În total, 215 influenceri au fost angajați din 2024, dintre care 126 în 2025, în creștere față de cei 89 din anul precedent. Scopul guvernului este de a folosi platforme precum TikTok pentru a ajunge la publicul tânăr.
Ministerul Educației a fost cel mai mare cheltuitor, alocând 350.000 de lire sterline din 2024 și colaborând cu 53 de influenceri, comparativ cu 26 în 2024. Alte departamente care au folosit influenceri plătiți includ Ministerul de Interne, Ministerul Justiției, Ministerul Apărării și Departamentul pentru Muncă și Pensii (DWP).
Guvernul a fost criticat și pentru schimbările recente în sistemul de presă de la Downing Street. Începând cu noul an, numărul briefingurilor va fi redus la jumătate, iar briefingul de după-amiază va fi eliminat complet. În unele cazuri, acesta va fi înlocuit cu conferințe de presă deschise jurnaliștilor specializați și creatorilor de conținut pentru rețelele sociale. Organizațiile de presă au avertizat că măsura restricționează accesul la informații.
Miniștrii au apelat din ce în ce mai mult la influenceri cunoscuți publicului tânăr. În timpul summitului climatic Cop30 din Brazilia, omul de știință Simon Clark a transmis apelul său prin FaceTime cu Keir Starmer către cei 73.000 de urmăritori ai săi de pe Instagram.
Activista Anna Whitehouse (Mother Pukka) a postat clipuri despre problemele sistemului de îngrijire a copiilor pentru 444.000 de urmăritori, iar influencerii din domeniul finanțelor personale Cameron Smith și Abi Foster au primit locuri în primul rând la conferința de presă a lui Rachel Reeves privind viitoarele creșteri de taxe.
DWP a cheltuit 120.023 de lire sterline în 2025 pentru opt influenceri, după ce anul trecut nu a colaborat cu niciunul, pentru a informa publicul despre politicile și serviciile disponibile pentru gospodăriile vulnerabile.
Departamentul pentru Afaceri și Comerț a cheltuit 39.700 de lire sterline pentru 17 influenceri în 2024 și 2025, printre care Bella Roberts, Krish Kara, Noah Brierley, Rotimi Merriman-Johnson (Mr MoneyJar), Beth Fuller și Jasmine Shum. Ministerul Justiției a folosit 12 influenceri pentru campanii de recrutare a ofițerilor de penitenciar, ofițerilor de probațiune și magistraților.
Cifrele au fost făcute publice ca răspuns la cereri formulate în baza Legii privind libertatea de informare de agenția de PR Tangerine, care a declarat că guvernul încearcă să atragă „alegătorii tineri și apatici”. Sam Fisk, director asociat la Tangerine, a explicat: „Publicul tânjește după voci autentice și se îndepărtează de miniștrii care repetă discursuri politice pregătite în prealabil”.
Downing Street consideră ecosistemul influencerilor un mijloc eficient de a ajunge la cei care interacționează rar cu mass-media tradițională. Criticii, însă, susțin că este o metodă de a evita analiza serioasă a politicilor controversate în favoarea întrebărilor simple din partea unor intervievatori care nu stăpânesc detaliile complexe.
Prim-ministrul Keir Starmer a primit aprecieri moderate pentru TikTok-urile sale, după lansarea contului recent, și s-a alăturat platformei de newsletter Substack, afirmând: „Oamenii au dreptul să știe cum sunt luate deciziile care îi afectează și de ce. Cred că toți politicienii ar trebui să exploreze modalități noi și inovatoare de a face acest lucru”.
Mai multe ştiri pe republikanews.ro