Defecțiunea ascunsă care a paralizat sistemul de golire a barajului Paltinu. Adevărul care iese acum la iveală

Erika Stoica
3 Min Read

Defecțiunea ascunsă care a paralizat sistemul de golire a barajului Paltinu. Adevărul care iese acum la iveală! Colmatarea zonei de admisie a devienit subiect fierbinte, după ce noi informații arată că problemele de la golirea barajului au pornit dintr-o defecțiune mecanică apărută mult mai devreme decât s-a estimat inițial. Documentele tehnice și mărturiile din teren conturează acum un scenariu în două acte, în care defecțiunea batardourilor și depunerile masive de sedimente s-au succedat rapid, ducând la blocajul total al sistemului.

Defecțiunea ascunsă care a paralizat sistemul de golire a barajului Paltinu. Adevărul care iese acum la iveală

Potrivit informațiilor, la mijlocul lunii iunie, golirea de fund a barajului a devenit nefuncțională din cauza unei probleme mecanice la nivelul batardourilor, apărută înainte ca depunerile sedimentare să devină periculoase. Aceasta este, de fapt, cauza primară a blocajului, însă nu și singura. Odată ce mecanismul a cedat, colmatarea zonei de admisie a început să avanseze accelerat, apa stagnând în fața gurilor de golire și permițând sedimentelor aduse de râul Doftana să se depună necontrolat.

Defecțiunea ascunsă care a paralizat sistemul de golire a barajului Paltinu. Adevărul care iese acum la iveală

În doar câteva săptămâni, masa de aluviuni s-a acumulat la adâncimea gurilor de evacuare, acoperind complet frontul batardourilor. La inspecția oficială din 19 septembrie, acestea erau deja invizibile, îngropate sub straturi de sediment. Astfel se explică aparentele contradicții: ANAR vorbește despre blocarea mecanică inițială, în timp ce SGA descrie starea finală, în care colmatarea zonei de admisie era totală.

Situația este agravată și de faptul că doar golirea de fund 2, aflată la cota 574 metri, mai poate fi folosită. Golirea de fund 1, cu o capacitate mult prea mică, se află în conservare de zeci de ani, fiind betonată încă din anii ’70. Practic, sistemul funcționează la minimum posibil, iar intervențiile sunt limitate.

Colmatarea zonei de admisie nu mai este doar un termen tehnic, ci o problemă serioasă de siguranță și gestionare a infrastructurii hidrotehnice. Specialiștii cer intervenții urgente, dar și o anchetă completă privind cauzele ignorate care au permis ca un defect mecanic să se transforme într-o criză operațională majoră.

Mai multe știri pe republikanews.ro.

Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.

Share This Article