Lucian Rusu acuză Ministerul Transporturilor de tergiversarea nejustificată a aprobării hotărârilor de guvern necesare pentru demararea centurii Podu Iloaiei şi a variantei de trafic uşor a Iaşului. Liberalul susţine că ambele proiecte au toate avizele şi studiile finalizate, dar aşteaptă de luni de zile aprobarea executivului.
Senatorul Lucian Rusu (PNL) a anunţat, joi, că a adresat o interpelare oficială ministrului Transporturilor, Ciprian Şerban, solicitând explicaţii pentru întârzierea nejustificată a adoptării celor două hotărâri de guvern care ar permite demararea unor lucrări esenţiale pentru descongestionarea traficului din zona metropolitană Iaşi.
„Vorbim despre două proiecte complementare autostrăzii A8 – Varianta Ocolitoare Podu Iloaiei şi Varianta de trafic uşor Uricani–Cicoarei. Sunt obiective vitale pentru scoaterea traficului greu din localităţi şi pentru fluidizarea circulaţiei în zona de vest a Iaşului. În aceste condiţii, întârzierea aprobării hotărârilor de guvern care vizează indicatorii tehnico-economici este complet nejustificată”, a declarat Rusu.
Solicitare publică către ministrul Transporturilor
Senatorul ieşean a cerut ministrului Ciprian Şerban să comunice public stadiul actual al documentaţiilor şi calendarul concret pentru includerea celor două hotărâri pe ordinea de zi a Guvernului.
„Aştept ca ministrul să precizeze motivele exacte care au dus la amânare, mai ales că procedurile tehnice şi toate avizele necesare sunt finalizate. Iaşul are nevoie de decizii, nu de întârzieri birocratice. Am depăşit faza studiilor şi a analizelor – este momentul pentru acţiune”, a subliniat senatorul liberal.
Senatorul Lucian Rusu a avertizat că orice amânare suplimentară ar putea duce la pierderea finanţării europene alocate prin programele de infrastructură şi la întârzierea proiectelor conexe Autostrăzii A8.
Proiecte esenţiale pentru descongestionarea traficului din zona metropolitană Iaşi
Centura Podu Iloaiei şi varianta de trafic uşor Uricani–Cicoarei sunt două investiţii majore incluse în strategia de infrastructură regională, menite să reducă traficul de tranzit prin localităţile limitrofe municipiului Iaşi şi să asigure o legătură rapidă între zona industrială, DN28 şi viitoarea autostradă A8.
Potrivit documentaţiilor tehnice, centura Podu Iloaiei va avea o lungime de 4,5 kilometri, iar valoarea estimată a lucrărilor este de aproximativ 130 de milioane de lei.
În ceea ce priveşte varianta de trafic uşor Uricani–Cicoarei, aceasta se va întinde pe 8,7 kilometri şi are o valoare estimată la aproximativ 420 de milioane de lei, conform evaluărilor realizate la începutul acestui an.
Paşii următori – preluarea proiectelor de către Consiliul Judeţean Iaşi
După aprobarea hotărârilor de guvern, Consiliul Judeţean Iaşi va prelua oficial cele două proiecte prin intermediul Asociaţiei „Iaşi Infrastructură”, care va derula procedurile pentru lansarea licitaţiilor de proiectare şi execuţie.
Autorităţile locale susţin că toate studiile de fezabilitate, avizele de mediu şi documentaţiile tehnice au fost finalizate şi validate, iar blocajul se află exclusiv la nivel guvernamental.
Senatorul Lucian Rusu a insistat că Ministerul Transporturilor trebuie să dea dovadă de transparenţă şi să explice de ce, în ciuda faptului că „dosarele sunt complete şi gata pentru adoptare”, hotărârile nu au fost încă aprobate în Executiv.
„Orice zi pierdută înseamnă trafic mai sufocant, poluare crescută şi pierderi economice pentru întreaga regiune. Dacă vrem dezvoltare, trebuie să ne mişcăm cu responsabilitate, nu cu frână de mână trasă”, a transmis senatorul PNL.
Importanţa strategică pentru A8 şi pentru dezvoltarea zonei metropolitane
Ambele proiecte sunt considerate complementare Autostrăzii A8 (Ungheni–Iaşi–Târgu Mureş), asigurând legături de conexiune între nodurile rutiere şi drumurile naţionale care traversează judeţul Iaşi.
Implementarea lor ar contribui la reducerea semnificativă a traficului de tranzit în municipiu, îmbunătăţind calitatea vieţii şi fluidizând transportul de mărfuri către principalele zone industriale.
Liderii locali ai PNL Iaşi consideră că aceste investiţii „nu mai pot fi întârziate politic” şi solicită Guvernului „un calendar ferm, asumat public”.
Mai multe știri pe republikanews.ro.
Ne găsești și pe pagina de Facebook RepublikaNews.