Comerţul electronic din România este aşteptat să atingă 3,5% din PIB în 2025, consolidându-şi poziţia în Top 10 state membre UE ca E-GDP, potrivit unui raport publicat de Asociaţia Română a Magazinelor Online (ARMO), care arată că România ocupă locul 9 la nivel european şi locul 3 în Europa Centrală şi de Est, după Polonia şi Cehia.
România, în topul european al comerțului online
Potrivit European E-Commerce Report 2025, realizat de Ecommerce Europe și EuroCommerce, România se află pe locul 9 în Uniunea Europeană în ceea ce privește ponderea comerțului electronic în PIB și pe locul 3 în Europa Centrală și de Est, după Polonia și Cehia.
Creșterea rapidă a sectorului online consolidează rolul României ca piață competitivă în regiune, cu un potențial de expansiune accelerată dacă digitalizarea IMM-urilor și condițiile echitabile de piață vor fi sprijinite prin politici publice coerente.
Impact economic și oportunități de dezvoltare
Raportul evidențiază faptul că e-commerce-ul nu mai este doar un instrument de comoditate pentru consumatori, ci un motor de creștere economică și fiscală. Dezvoltarea comerțului online stimulează domenii conexe precum curieratul, poșta, software-ul, publicitatea digitală și chiar producția locală de bunuri.
Cristi Movilă, președintele ARMO, a subliniat importanța menținerii României în Top 10 european: „Avem șansa să valorificăm acest potențial prin sprijinirea digitalizării IMM-urilor și prin asigurarea unor condiții de concurență echitabile pentru magazinele românești”.
Provocările comerțului electronic în 2025
Raportul identifică mai multe direcții esențiale pentru dezvoltarea sectorului în România:
- Digitalizarea IMM-urilor – doar 12% dintre întreprinderile mici și mijlocii din România vând online, sub media europeană;
- Condiții echitabile de piață – presiunea comerțului extracomunitar necesită aplicarea principiului „level playing field” și reforma Codului Vamal al UE;
- Tehnologii emergente – utilizarea inteligenței artificiale pentru conținut, suport clienți și prognoza stocurilor;
- Logistică verde și sustenabilitate – dezvoltarea rețelelor de lockere, a flotelor electrice și integrarea mecanismelor de tip SGR în e-commerce.
Tendințe europene confirmate de raport
La nivelul întregii Uniuni Europene, raportul subliniază patru direcții majore: sprijinirea digitalizării IMM-urilor, reguli echitabile pentru toți comercianții, investiții în logistică sustenabilă și simplificarea administrativă, inclusiv prin facturare electronică și raportări integrate.
Detaliile complete vor fi prezentate în cadrul Zilei Comerțului Electronic, programată pe 15 octombrie 2025.
Mai multe știri pe republikanews.ro.
Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.