Mulți șoferi din România aleg să lase montat cârligul de remorcare pe mașină chiar și atunci când nu tractează nimic, crezând că aceasta le oferă protecție în cazul unei coliziuni/ Totuși, chiar și o tamponare minoră poate provoca daune semnificative vehiculului din spate!

Din acest motiv, în anumite țări nu este permis să circuli cu cârligul montat fără a remorca efectiv ceva. Iată ce reguli și obligații internaționale trebuie respectate de șoferii care au un astfel de dispozitiv montat.

Reguli pentru șoferii din România care au un cârlig de remorcare

Conform legislației rutiere, șoferii din România pot monta un cârlig de remorcare și fără a-l folosi pentru tractare. Totuși, există reguli clare privind tractarea:

  • Șoferii cu permis Categoria B, pentru vehicule de până la 3,5 tone, pot tracta remorci sau rulote de maximum 750 kg, iar ansamblul nu trebuie să depășească 3.500 kg.
  • Pentru remorci mai grele, ansamblul poate fi până la 4.250 kg, dar șoferul trebuie să urmeze un curs de pregătire (fără a fi nevoie de un alt tip de permis).
  • Dacă masa totală depășește 4.250 kg, este necesară Categoria BE.

Alte reguli obligatorii includ:

  • Toate componentele cârligului trebuie să fie omologate și compatibile.
  • Ansamblul trebuie să respecte raza minimă de virare a vehiculului tractor.
  • Dimensiunile ansamblului nu trebuie să depășească limitele legale.
  • Sistemele de frânare, iluminare și semnalizare ale ansamblului trebuie să fie compatibile.
  • Vehiculul și remorca/rulota nu trebuie să se atingă la viraje, treceri peste denivelări sau schimbarea direcției.

2025: În ce țări nu ai voie cu cârlig de remorcare

În Uniunea Europeană, în general, este permisă circulația cu cârligul montat, chiar dacă nu remorchezi nimic. Totuși, regulile diferă de la o țară la alta:

  • Bulgaria și Ungaria: nu există restricții pentru vehiculele cu cârlig montat.
  • Germania și Austria: nu interzic cârligul montat, atâta timp cât nu blochează numărul de înmatriculare sau luminile.

Important: dacă se produce un accident și cârligul amplifică daunele, asiguratorul poate solicita șoferului să acopere pagubele.

Recomandare generală: cârligul de remorcare ar trebui demontat atunci când nu este folosit, pentru a evita daune serioase altor vehicule, chiar și la manevre simple precum parcarea sau mersul cu spatele.