Un proces colectiv de proporții istorice este pe cale să zguduie industria turismului european. Peste 10.000 de hotelieri din întreaga Europă se pregătesc să acționeze în instanță gigantul platformelor de rezervări online, Booking.com, acuzând practici comerciale abuzive care ar fi afectat grav libertatea tarifară a unităților de cazare.
Acțiunea colectivă, coordonată de fundația olandeză Hotel Claims Alliance, va fi depusă la Tribunalul din Amsterdam, orașul în care compania are sediul central. Miza procesului este uriașă: despăgubiri de sute de milioane de euro, pentru daune suferite de operatorii din turism pe parcursul a peste 20 de ani.
În centrul litigiului se află așa-numita „clauză a celui mai bun preț”, impusă de Booking hotelurilor partenere, care ar fi împiedicat oferirea de tarife mai mici pe alte platforme sau chiar pe site-urile proprii. Reprezentanții Hotrec, organizația care reunește asociațiile hoteliere din Europa, acuză că această politică a distorsionat concurența și a permis creșterea constantă a comisioanelor percepute de platformă.
„Timp de două decenii, aceste clauze au limitat autonomia unităților de cazare și au afectat grav echilibrul concurențial. Acum este momentul ca vocile din industrie să se facă auzite”, a declarat Alexandros Vassilikos, președintele Hotrec.
Procesul este susținut de peste 30 de asociații naționale din turism și vine în contextul unei decizii a Curții de Justiție a Uniunii Europene, din septembrie 2024, care a stabilit că respectivele clauze intră sub incidența reglementărilor europene privind concurența. Ulterior, Comisia Europeană a obligat Booking să renunțe la anumite practici restrictive, potrivit ziare.com.
De cealaltă parte, compania respinge acuzațiile și susține că hotărârea CJUE nu a demonstrat caracterul anticoncurențial al clauzelor, ci doar că acestea trebuie analizate în contextul legislației europene. În plus, Booking afirmă că nu a fost notificată oficial despre inițierea unei acțiuni colective, potrivit sursei citate.
Indiferent de deznodământ, procesul se anunță a fi unul de referință pentru întreaga industrie de turism digital din Europa. Ar putea schimba nu doar regulile platformelor de rezervări, ci și relația dintre hotelieri și giganții online.
Mai multe știri pe republikanews.ro.
Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.