Grupul franco-olandez Air France-KLM intenționează să își majoreze participația în compania aeriană scandinavă SAS de la 19,9% la 60,5%, prin achiziționarea pachetelor de acțiuni deținute de Castlelake și Lind Invest!
Tranzacția, care necesită aprobarea autorităților de reglementare, este așteptată să se finalizeze în a doua jumătate a anului 2026, potrivit Reuters.
Valoarea exactă a achiziției va fi determinată în funcție de performanțele financiare viitoare ale SAS, inclusiv EBITDA și nivelul datoriei nete.
Air France-KLM nu a oferit detalii concrete despre sumele implicate. Directorul financiar al grupului, Steven Zaat, a menționat că tranzacția va fi finanțată fie din lichidități disponibile, fie printr-o emisiune de obligațiuni standard, fără a afecta obiectivul de reducere a datoriilor hibride.
Potrivit acestuia, grupul dispune de „spațiu financiar confortabil” pentru această investiție, care ar putea aduce sinergii evaluate la câteva sute de milioane de euro.
Analiștii JPMorgan au salutat acordul, evidențiind că SAS oferă acces extins la o regiune cu un PIB ridicat, iar integrarea completă ar putea aduce reduceri semnificative de costuri și avantaje competitive.
SAS susține mișcarea
Anko van der Werff, CEO al SAS, a declarat că „Europa avea nevoie de consolidare, iar noi suntem bucuroși să facem parte din acest proces”.
El a subliniat că SAS va putea beneficia pe deplin de sinergiile comerciale și operaționale odată cu implicarea directă a Air France-KLM.
Grupul franco-olandez investise deja în 2023 circa 144,5 milioane de dolari pentru prima sa participație în SAS, obținând și opțiunea de a deveni acționar majoritar în termen de doi ani. Totodată, din vara anului 2024, cele două companii au inițiat o colaborare comercială.
SAS, care a ieșit din procedura de protecție față de creditori (Chapter 11) în august 2023, operează o flotă de 138 de aeronave și a transportat anul trecut peste 25 de milioane de pasageri, generând venituri de 4,1 miliarde de euro.
În urma tranzacției, Air France-KLM va controla majoritatea locurilor din consiliul de administrație, în timp ce statul danez își va păstra participația de 26,4% și reprezentarea în board.
Consolidarea pieței aviatice europene continuă
Acest acord se înscrie într-un context mai larg de consolidare în industria aviatică europeană, unde operatorii încearcă să facă față presiunii tot mai mari din partea companiilor din SUA și Orientul Mijlociu.
Lufthansa, spre exemplu, a preluat 41% din ITA Airways și o participație în Air Baltic, iar guvernul portughez se pregătește să privatizeze compania națională TAP. Atât Air France-KLM, cât și Lufthansa și-au exprimat interesul pentru achiziționarea unei participații în Air Europa din Spania.