Sociologul și activistul Gelu Duminică atrage un semnal grav de alarmă privind unul dintre subiectele date la proba de Limba Română din cadrul Evaluării Naționale!
El evidențiază că mii de copii din familii defavorizate, care nu au mers niciodată în excursii din cauza sărăciei, au fost obligați să scrie o compunere despre o întâmplare dintr-o excursie — o experiență care pentru mulți dintre ei este pur și simplu inaccesibilă.
„M-a dezgustat profund lipsa de înțelegere a realităților sociale din România din partea celor care au creat și validat subiectele,” scrie Duminică pe pagina sa de Facebook.
În postarea sa, el explică că mulți elevi de clasa a VIII-a, în ciuda dorinței lor, nu au participat niciodată la o excursie din cauza dificultăților financiare ale familiilor lor. Acești copii sunt adesea implicați în muncile gospodărești sau agricole pentru a-și ajuta familia să supraviețuiască.
„Acești copii sunt practic invizibili pentru un sistem educațional profund inechitabil, care le oferă o educație de calitate inferioară. Să ceri de la ei să scrie despre ceva ce nu au trăit este, în opinia mea, o formă de discriminare, pentru că nu li se oferă șanse egale,” atrage atenția sociologul.
El face și o comparație dureroasă: „Gândiți-vă cum ar fi fost pentru elevii din marile orașe dacă li s-ar fi cerut să scrie o compunere despre «o zi petrecută alături de părinți la munca de pe câmp», o realitate străină pentru mulți dintre ei.”
Această critică ridică un semn serios de întrebare asupra modului în care se realizează evaluările naționale și cât de bine sunt adaptate acestea la diversitatea socială și economică a elevilor din România.