Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, a afirmat că societatea nu va intra în faliment și nu va opri traficul, deși există un risc major de a intra în incapacitate de plată din cauza datoriilor către furnizori, care ar putea înceta livrările!
El a subliniat că nu va întârzia plata salariilor nici măcar o zi, chiar dacă asta înseamnă să nu achite alte obligații financiare, iar CFR Călători va continua să funcționeze fără opriri de inițiativă proprie.
„În primul rând, CFR Călători nu va intra în faliment și nu va opri traficul. Dacă se citea cu atenție materialul, se menționa posibilitatea unei incapacități de plată, nu o certitudine. Cu o zi sau două înainte am primit o notificare de la furnizorul de motorină, la care avem o datorie de aproape 100 de milioane de lei, că nu ni se va mai livra motorină. În aceste condiții, circulația trenurilor diesel este grav afectată. Deocamdată nu s-a oprit traficul, dar riscul există și acum trebuie să înțelegem cum am ajuns aici”, a explicat Preoteasa, joi, într-o conferință de presă, referindu-se la documentul transmis mai multor instituții și devenit public.
El a adăugat că Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) ar fi trebuit să transmită încă de la începutul anului un act adițional care să indexeze compensația unitară în funcție de rata inflației.
„Ni s-au alocat în bugetul de stat, prin februarie, aproximativ 2,135 miliarde de lei, iar noi am fost mulțumiți cu această sumă. Bugetul de venituri și cheltuieli s-a întocmit pe baza unei foi de buget emisă de ARF. După promulgarea legii, ARF trebuia să trimită un act adițional privind compensația unitară pentru fiecare operator feroviar de călători. Anul trecut, compensația era 44,73 lei, iar anul acesta urma să fie indexată cu inflația la 47,4 lei. Am primit o confirmare scrisă din partea președintelui ARF că aceasta este suma de bază pentru bugetul nostru și am construit bugetul pe această cifră”, a detaliat directorul CFR Călători.
Totuși, actul adițional nu a fost semnat și compensația plătită rămâne la nivelul anului 2022, adică 33 de lei.
„Până astăzi nu avem semnat acest act adițional, iar compensația plătită este de 33 de lei, aceeași ca în 2022. Între timp, prețul energiei electrice și al motorinei aproape s-a dublat, iar legea statutului feroviar ne obligă să majorăm salariile în funcție de salariul minim pe economie. Toate acestea sunt cheltuieli obligatorii prin lege”, a explicat Preoteasa.
El a prezentat și cheltuielile lunare ale CFR Călători:
- Taxa de utilizare a infrastructurii către CFR SA: 60 milioane lei
- Plăți către ANAF: 80 milioane lei
- Energie: 40 milioane lei
- Salarii nete: 80 milioane lei
- Motorină: 30 milioane lei
- Alte datorii
În total, cheltuielile lunare ajung la circa 365 milioane lei, bani care trebuie acoperiți din vânzarea biletelor și compensația primită de la ARF, care, la nivelul actual de 33 lei, este de numai 135 milioane lei.
Directorul a atras atenția că fără indexarea compensației la 47,4 lei există un risc foarte mare de incapacitate de plată, întrucât furnizorii vor refuza să mai livreze.
„Sper să nu ajungem aici. Am depus toate documentele cerute de ARF pentru a demonstra că situația noastră este reală și corectă. Am fost acuzați că avem prea mulți angajați, dar aceste cifre nu au fost verificate și punerea în aplicare a actului adițional întârzie”, a mai spus Preoteasa.
El a subliniat că în prezent compensația acoperă doar 55% din costurile CFR Călători, în timp ce la operatorii privați ajunge la 80%.
„La CFR Călători, compensația asigură 55% din costuri, în timp ce la operatorii privați se ridică la 80%. Nu putem fi acuzați că trebuie să reducem cheltuielile la nivelul privatului fără să primim și finanțare adecvată”, a explicat directorul.
Preoteasa a punctat nevoia urgentă de fonduri pentru a asigura funcționarea și dezvoltarea companiei.
„Se vorbește de o nouă reformă feroviară, pe care o așteptăm de 20 de ani, dar până atunci avem nevoie de bani să funcționăm. Dacă nu înțelegem acest lucru, traficul nu îl vom opri noi, ci se va opri singur, din cauza restricțiilor impuse de datorii: electrificarea, accesul la infrastructură, motorina – toate sunt afectate de aceste restanțe”, a mai spus el.
În final, directorul a prezentat trei variante pentru continuarea activității CFR Călători:
- Plata compensației la nivelul necesar pentru a menține trenurile conform contractului de servicii
- Majorarea prețului biletelor până la acoperirea costurilor
- Reducerea numărului de trenuri în funcție de compensația disponibilă
„Să ni se spună care variantă va fi aleasă și o vom aplica. Dar nu voi da niciun angajat afară până nu avem situația clară la zi. Salariile nu vor întârzia niciodată, chiar dacă asta înseamnă să nu plătim altceva. CFR Călători va funcționa și nu va opri traficul din inițiativa proprie”, a încheiat Traian Preoteasa.
Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, a declarat că are venituri lunare de 11.000 de euro, dintre care 5.500 de euro provin din salariul său la CFR Călători, iar restul, 3.500 de euro, reprezintă chiria pe care o încasează dintr-o proprietate în Dubai, la care se adaugă o chirie suplimentară dintr-o altă proprietate închiriată în România.
El a menționat că un șofer în Dubai câștigă aproximativ 9.000 de euro lunar. Preoteasa a subliniat că nu i se pare normal ca un ministru să aibă un salariu de doar 13.000 de lei pe lună, precizând că „nu poți conduce o scară de bloc cu acești bani, dar cu atât mai puțin o țară”.
În cadrul unei conferințe de presă, joi, Traian Preoteasa a fost întrebat despre declarația sa de avere și despre cum reușește, având venituri de circa 5.000 de euro pe lună, să achite rata pentru un apartament în Dubai.
Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, a declarat că toate contractele pentru modernizarea a 139 de vagoane și 55 de locomotive electrice, finanțate prin PNRR, au fost semnate, iar multe dintre acestea au fost deja livrate și unele chiar circulă.
Totuși, el a atras atenția că acestea nu au fost încă plătite și nu înțelege de ce Ministerul Finanțelor întârzie plata, avertizând că există riscul ca întregul proiect să fie blocat.
„Trecem la altă componentă a conferinței de astăzi, PNRR-ul. Toate contractele pentru modernizarea celor 139 de vagoane, 55 de locomotive electrice și 20 de locomotive de manevră pe baterii au fost semnate. Multe dintre ele au fost realizate și livrate, unele chiar circulă, însă o parte nu sunt plătite. Este un lanț foarte complicat legat de PNRR, cu termene stricte și aprovizionare atentă, iar orice piesă care lipsește poate bloca întregul proiect. Am făcut mii de sesizări, dar nu putem controla totul. Am fost chiar astăzi într-o gară la un operator privat care repară locomotive și vagoane pentru noi și ne-a spus clar că vor opri proiectul dacă nu sunt plătiți”, a explicat Preoteasa, joi, într-o conferință de presă.
El a mai precizat că nu crede că, în următorii zece ani, CFR Călători va mai beneficia de un proiect de modernizare la o asemenea scară.
„Ne-am făcut datoria, am recepționat echipamentele, am dat bun de plată pe facturi și le-am trimis la Ministerul Finanțelor. De ce nu plătește Ministerul nu înțelegem, dar riscul de blocare a proiectului este foarte mare. Nu cred că în următorii cel puțin zece ani vom mai avea un astfel de proiect de modernizare”, a adăugat directorul CFR Călători.
De asemenea, Preoteasa a menționat că nu înțelege de ce Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) nu livrează rame noi conform contractului semnat acum doi ani.
„Este adevărat că am semnat un contract cu ARF pentru livrarea a 10 rame noi. Au trecut doi ani de atunci, iar până acum avem doar o singură ramă livrată. Ne judecăm pe lotul 2, însă nu știm exact motivul, fiind vorba doar de aspecte administrative. Momentan, circulă o singură ramă, iar ieri a intrat în țară încă una, dar nu știm când ni se va preda efectiv”, a mai spus Traian Preoteasa.