Sindicaliștii Metrorex vor picheta Ministerul Finanțelor, vor manifesta în fața Guvernului și vor declanșa o grevă japoneză, urmată de grevă de exces de zel, în semn de protest față de anularea drepturilor negociate.
Uniunea Sindicatelor Libere Metrou (USLM) a anunțat o serie de proteste și acțiuni sindicale în urma adoptării așa-numitei „ordonanțe-trenuleț”, care interzice angajările, promovările și acordarea drepturilor negociate prin Contractul Colectiv de Muncă semnat în decembrie 2024. Liderul USLM, Marian Artimon, a declarat că ordonanța este „profund ilegală” și încalcă atât legislația muncii, cât și acordurile negociate anterior cu premierul Marcel Ciolacu și conducerea Metrorex.
Protestele vor începe săptămâna viitoare, cu un pichet în fața Ministerului Finanțelor, urmat de o manifestație în fața Guvernului, unde sindicaliștii speră să aibă o discuție cu premierul. Marian Artimon a subliniat că drepturile negociate, inclusiv o majorare salarială de 1.050 de lei pentru fiecare angajat, au fost anulate prin această ordonanță. De asemenea, creșterea tarifelor la metrou, menită să susțină veniturile proprii ale companiei, nu a avut efectul dorit, banii suplimentari fiind direcționați către plata datoriilor restante.
Probleme generate de subfinanțare și decizii politice
Sindicaliștii atrag atenția că metroul se confruntă cu un deficit major de personal, aproximativ 910 posturi vacante, iar interdicția angajărilor pune în pericol funcționarea trenurilor. „Dacă respectăm strict instrucțiunile de serviciu, nu vom putea scoate trenuri în circulație”, a avertizat Artimon, explicând că un angajat este adesea nevoit să îndeplinească trei funcții simultan, în condiții de muncă speciale din subteran.
Alte nemulțumiri includ pierderea tichetelor de masă și subfinanțarea cronică a metroului. Potrivit liderului sindical, deciziile politice, precum întârzierea lucrărilor la Magistrala 5 și alocările insuficiente pentru Magistrala 6, au adâncit problemele financiare.
„Activitatea de investiții a nenorocit metroul, iar sumele datorate pentru lucrările întârziate, inclusiv către Astaldi, împiedică creșterea salariilor sau acoperirea altor necesități. Deși metroul este unic în România, transportând zilnic peste 650.000 de călători, nu este tratat ca o prioritate națională”, a adăugat Artimon.
Sindicaliștii vor începe cu o grevă japoneză, urmată de o grevă de exces de zel, dacă problemele nu vor fi soluționate. Protestele vor continua până când vor fi respectate drepturile negociate și se va asigura o finanțare adecvată pentru metrou.
Mai multe știri pe republikanews.ro.
Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.