Guvernul condus de Viktor Orbán a anunțat un proiect controversat prin care va transfera utilizarea imobiliară a principalelor gări din Budapesta către sectorul privat pentru o perioadă de 99 de ani. Decizia, bazată pe „interese economice naționale prioritare”, a stârnit reacții negative, unii critici considerând-o o formă de privatizare „prădătoare” similară celor din anii 1990.
Potrivit unui anunț făcut de Societatea cu răspundere limitată a Căilor Ferate Ungare (MÁV Zrt.), scopul este dezvoltarea unor proiecte imobiliare de mare valoare în jurul principalelor gări din Budapesta, incluzând Gările de Vest, Est, Sud și Kelenföldi. Deși zonele vor rămâne în proprietatea statului, companiile câștigătoare ale licitațiilor vor putea gestiona și utiliza spațiile comerciale pentru a dezvolta proiecte imobiliare de mari dimensiuni.
Proiectul a fost lansat în cadrul unui program național de reînnoire a gărilor feroviare, cu scopul de a răspunde cerințelor secolului XXI. Se estimează că licitațiile se vor încheia la sfârșitul lunii ianuarie, iar companiile selectate vor putea administra aceste proprietăți timp de aproape un secol, începând din 2025.
Fostul candidat la primăria Budapestei, Dávid Vitézy, a declarat că acest tip de privatizare reprezintă o continuare a modelului economic introdus în Ungaria la începutul anilor 1990, care a favorizat interesele private în detrimentul celor publice. De asemenea, primarul orașului Sopron, Tamás Terézváros, a subliniat că acest proiect include nu doar gările din Budapesta, dar și gări din zonele rurale.
Guvernul ungar, prin vocea Ministrului Construcțiilor și Transporturilor, János Lázár, a explicat că acest proiect de reabilitare va aduce beneficii economice semnificative pentru infrastructura feroviară a Ungariei, stimulând dezvoltarea imobiliară și crearea de noi locuri de muncă.
Mai multe știri pe republikanews.ro.
Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews