Comisia Europeană a confirmat miercuri că a primit o solicitare din partea autorităților române pentru a deschide o „investigație formală” privind influența TikTok asupra alegerilor din România, în temeiul directivei sale privind rețelele sociale, Digital Services Act (DSA). Comisia a subliniat că monitorizează îndeaproape evoluțiile și poate deschide proceduri dacă vor exista dovezi de nereguli.
România a cerut o investigație privind gestionarea subiectului alegerilor de către TikTok, în urma unei victorii surprinzătoare a ultranaționalistului Călin Georgescu în primul tur al alegerilor prezidențiale. Autoritățile române au semnalat „diverse nereguli” în campaniile electorale desfășurate pe platforma TikTok, în special legate de gestionarea conținutului ilegal și de lipsa reacției platformei la solicitările de a securiza procesul electoral.
Comisia Europeană este responsabilă pentru supravegherea respectării de către TikTok a reglementărilor DSA, care reglementează modul în care platformele online gestionează conținutul, inclusiv în campaniile politice. În acest context, autoritățile române au alertat Comisia despre neregulile identificate pe TikTok, menționând că platforma nu a răspuns adecvat solicitărilor de a asigura desfășurarea alegerilor în condiții legale.
În plus, TikTok se află sub presiune din partea oficialilor români și a organizațiilor nonguvernamentale care cer o verificare a modului în care platforma a gestionat conținutul politic, mai ales în contextul ascensiunii bruste a lui Călin Georgescu, care a câștigat popularitate semnificativă pe TikTok. De asemenea, au fost semnalate posibile abuzuri, inclusiv utilizarea unor conturi false și a influenceri care nu au etichetat conținutul ca publicitate plătită.
Premierul Marcel Ciolacu a subliniat necesitatea unei verificări a surselor de finanțare ale campaniei lui Georgescu pe TikTok, sugerând că ar putea exista nereguli în modul în care a fost susținută financiar campania.
În replică, TikTok a respins acuzațiile și a precizat că platforma nu permite publicitate politică plătită și că a încheiat un parteneriat cu Comisia Electorală din România pentru a oferi informații corecte și transparente utilizatorilor săi. De asemenea, reprezentanții TikTok au subliniat că majoritatea candidaților au avut o prezență pe mai multe platforme și că informațiile vehiculate în raportările recente sunt „speculative și inexacte”.
Investigația Comisiei Europene ar putea pune presiune suplimentară pe TikTok, pe măsură ce se apropie alegerile parlamentare din România și al doilea tur al alegerilor prezidențiale, programat pe 8 decembrie.
Mai multe știri pe republikanews.ro.
Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews