Ministrul Mediului, Mircea Fechet, Comisarul General al Gărzii Naționale de Mediu, Andrei Rudolf Corlan, și vicepreședintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Sebastian Ioan Hotca, au au susținut o conferința de presă  în care au prezentate rezultatele acţiunilor de inspecţie şi control pentru verificarea implementării şi funcţionării Sistemului Garanție Returnare la comercianţii care comercializează produse în ambalaje SGR şi la Administratorul SGR. Controalele au avut loc în perioada 5 iulie – 5 august 2024.

”Așa cum știți, a fost inaugurat cel de-al 6-lea centru de colectare și avem deja peste 1,3 miliarde de ambalaje SGR returnate. Suntem pe traiectoria pe care ne-am asumat-o, iar beneficiile sunt evidente: zeci de mii de tone de ambalaje ajung în fabrici de reciclare, investiții și tehnologii noi atrase în România, locuri de muncă verzi, o țară mai curată. Controlul tematic realizat de Garda Naţională de Mediu și ANPC – Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor inclusiv la administratorul programului, RetuRO SGR

Principala disfuncționalitate a fost identificată în mediul rural unde comercianții refuză returnarea garanției. Apreciez efortul autorităților publice locale care au găsit soluții pentru rezolvarea acestei probleme. Respectul față de cetățean este primordial ca principiul accesibilității – distanța de 200 m până la cel mai apropiat punct de colectare – să guverneze activitatea operatorilor economici în toate zonele țării.

Lansăm astăzi un număr TELVERDE la care cetățenii pot face sesizări sau reclamații pe whatsapp, cu privire la situațiile cu care se confruntă și care vor fi verificate și remediate în cel mai scurt timp” a declarat Mircea Fechet.

Numărul TELVERDE la care cetățenii pot face reclamații pe whatsapp este 0726715142

Potrivit unui anunț al Ministerului Mediului,  Garda Națională de Mediu a efectuat 3.647 de controale, privind implementarea SGR din perspectiva relației administrator – comerciant, la care au participat 160 comisari, și a aplicat 535 de sancțiuni în valoare de 2.768.000 lei astfel:

– 422 sancţiuni contravenţionale pentru implementarea SGR din care: 293 avertismente și  129 amenzi în valoare de 1.450.000 lei

– 113 sancţiuni contravenţionale pentru nerespectarea condiţiilor din actele de reglementare în domeniul protecţiei mediului şi pentru nerespectarea prevederilor legale în domeniul gestiunii deşeurilor din care:  25 avertismente și 88 amenzi în valoare de 1.318.000 lei

Principalele abateri ale comercianților de la legislaţia specifică SGR depistate au fost:

– utilizarea programului informatic pus la dispoziţie de administratorul SGR;

– obligaţia de a încheia contracte cu administratorul SGR în vederea îndeplinirii obligaţiilor ce decurg din HG nr.1074/2021;

– organizarea de puncte de returnare pentru ambalaje SGR;

– preluarea ambalajelor de la punctele de returnare exclusiv de către administratorul SGR

– înregistrarea obligatorie în baza de date gestionată de administrator;

– obligaţia de a ţine evidenţa numărului total al produselor în ambalaje SGR comercializate.

Și Agenția Națională pentru Protecția Consumatorului au efectuat controale care au vizat, în principal, relația comerciant-consumator în cadrul SGR astfel:

– Au fost controlaţi 286 operatori economici, constatându-se 225 de abateri (78.7%);

– Pentru abaterile constatate s-au aplicat 263 sancţiuni contravenţionale, respectiv:170 avertismente,  93 amenzi contravenţionale în valoare de 732 mii lei  

Abaterile constatate de ANPC au fost:

– Modul de indicare a preţurilor, implicit a garanţiei;

– Lipsa informaţiilor de pe automat privind modalitatea de returnare a valorii;

– Automate de returnare defecte;

– Refuzul preluării ambalajelor returnate de consumatori;

– Amabalaje nerecunoscute de RVM.