Guvernul Romaniei trebuie sa reactiveze schema de restituire partiala a accizei. Totul pentru a mentine competitivitatea industriei de transport rutier intr-o piata europeana cu volume in scadere. Este ceea ce sustine, intr-un comunicat de presa, Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania.
Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania mentioneaza ca a solicitat primului-ministru, Marcel Ciolacu, si ministrului Transporturilor si Infrastructurii, Sorin Grindeanu, initierea procedurii de restituire a accizei la carburant, pentru mentinerea competitivitatii sectorului transporturilor rutiere. Aceasta solicitare a industriei transporturilor rutiere vine in contextul majorarilor succesive ale nivelului accizelor la motorina, stabilite pentru anul 2024. Conform organizatiei, incepand cu 1 ianuarie 2024, acciza la motorina s-a majorat la peste 1.850 lei per 1000 litri, urmand a doua majorare la peste 2.183 lei per 1000 litri incepand cu 1 iulie, in acest an. Transportatorii rutieri solicita instituirea urgenta a schemei de rambursare a accizei la carburant, pentru a putea ramane competitivi. Potrivit acestora, la cresterea costurilor fara TVA pentru motorina in Romania, poate sa apara imediat migrarea volumelor de alimentare din Romania in Ungaria, ori Bulgaria cu pana la 20%, asa cum s-a mai intamplat. Mai ales daca am tine cont ca Ungaria este una dintre tarile care restituie partial acciza, iar restituirea TVA din Ungaria catre transportatorii din Romania functioneaza extrem de predictibil.