Afirmațiile Mihaelei Nabăr, director executiv la World Vision Romania, în cadrul dezbaterii online PISA 2022 – o analiză directă a sistemului de învățământ: „Din experiența noastră în mediile rurale, aduc în discuție aspecte importante pentru că suntem în contact direct cu profesori și copii.”

„Rezultatele PISA, din păcate, nu reprezintă o surpriză pentru noi. Nu vorbim despre reziliență. Este evident că nu putem invoca reziliența când nu avem niciun indicator care să indice bunăstare sau succes în evaluările PISA, mai ales când analizăm situația din România. Aș sugera să ne referim direct la definiția rezilienței educaționale pentru a înțelege ce înseamnă aceasta.

Copiii ne comunică în mod evident că nu au încredere în profesori. Deși ar trebui să existe o relație de încredere între profesor și elev în procesul de învățare, statisticile arată că 83% dintre copiii noștri nu se adresează profesorilor când întâmpină probleme care afectează procesul de învățare, din lipsa încrederii în aceștia.

Este crucial să dezvoltăm competențele profesorilor pentru a transmite această încredere esențială în procesul educațional. Ce ne îngrijorează profund este creșterea decalajului. Datele noastre arată că acest decalaj este în creștere constantă și rezultatele sunt alarmante când sunt analizate în profunzime. Realitatea pe care o vedem în teren, lucrând cu peste 300.000 de copii din comunitățile vulnerabile, este dezolantă. Acești copii se situează exact acolo unde indică și testele PISA.

Când ne uităm la date, se evidențiază că situația este mult mai dificilă în mediile rurale. De exemplu, rata de părăsire timpurie a școlii este de 15% la nivel național, dar crește la 25,7% în mediile rurale. Dacă analizăm câți copii s-au înscris în 2011 și câți au reușit să obțină diploma de bacalaureat în 2023, constatăm că am pierdut peste 50% din elevii noștri pe parcurs, în special cei din zonele rurale.

Profesorii din zonele rurale afirmă într-o proporție covârșitoare că nu sunt pregătiți să răspundă nevoilor educaționale ale copiilor lor. Acestea sunt date concrete. Studiile PISA ne arată că statutul socio-economic, în special ruralul, are un impact major asupra rezultatelor.

Profesorii ar trebui să schimbe metoda de predare, procesul de învățare trebuie să se adapteze. Aceasta implică consistență, eliminând discrepanțele între învățământul primar și secundar. Avem nevoie de coerență și aliniere a metodelor, iar acest lucru se poate realiza prin implementarea planurilor de învățământ.

Ceea ce dezbatem acum, deși important, este limitat. Trebuie să acționăm, să identificăm soluții pentru fiecare indicator alarmant. Avem nevoie de un răspuns coerent pentru a gestiona această situație, nu doar dezbateri. Avem nevoie de soluții concrete pentru a corecta aceste probleme grave în sistemul nostru educațional. Aceste cifre, aceste statistici, sunt extrem de preocupante și trebuie tratate cu seriozitate pentru a îmbunătăți învățământul în România.”

Mai multe știri pe republikanews.ro.

Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *