Rezultatele testelor PISA demonstrează că în România au avut loc creșteri semnificative în ultimii ani în privința discrepanțelor dintre elevii proveniți din familii social și economic dezavantajate și elevii din familii cu situație materială bună, conform unei analize realizate de organizația Salvați Copiii și citată de news.ro. Aceste rezultate, recent făcute publice, confirmă o situație pe care Salvați Copiii a atras deja atenția, și anume că „rezultatele elevilor români la Evaluarea Națională reflectă disparitățile și inegalitățile socioeconomice dintre regiunile de dezvoltare ale României”.
Oficialii Salvați Copiii observă o creștere a decalajului între cei mai vulnerabili elevi și cei mai avantajați, cu aproape un an de școală între 2018 și 2022, conform rezultatelor PISA. Această creștere a decalajului a fost generată atât de o scădere a performanțelor elevilor săraci (-11 puncte), cât și de o îmbunătățire a performanțelor elevilor avantajați (+13 puncte). Mai mult, analizând performanțele slabe la matematică (sub nivelul 2), în România se observă o diferență semnificativă între procentul elevilor dezavantajați din punct de vedere socio-economic comparativ cu cei din sfertul cel mai avantajat.
Salvați Copiii a atras deja atenția asupra disparităților socioeconomice reflectate în rezultatele Evaluării Naționale de la finalul clasei a opta. Conform analizelor, regiunile Nord-Est și Sud-Muntenia, identificate ca cele mai sărace zone ale Europei în comparativ cu Uniunea Europeană, au cei mai mulți absolvenți de gimnaziu cu medii mai mici de 5.
Analizele organizației subliniază suprapunerea hărților sărăciei și deprivării materiale cu harta performanțelor educaționale, evidențiind sărăcia educațională și necesitatea intervenției în aceste regiuni pentru a asigura un acces egal la o educație de calitate pentru toți copiii.
Salvați Copiii precizează că decalajele dintre copiii din comunități avantajate și cei din familii defavorizate au fost adâncite și de „lipsa accesului la educație remedială după cei doi ani de pandemie și pseudo-educație online”. Datele OECD indică că cele mai multe cazuri de sărăcie sunt în mediul rural.
Președintele executiv al Salvați Copiii România, Gabriela Alexandrescu, a declarat că „sărăcia ucide educația nu este un slogan, ci realitatea dramatică a copiilor care provin din medii socioeconomice precare”. Organizația subliniază necesitatea alocării de resurse suplimentare școlilor din zonele defavorizate la nivelul de educație preșcolară și primară, modernizarea infrastructurii școlare, refacerea sistemului de educație timpurie în mediul rural și stimularea cadrelor didactice performante.
Concluziile experților OECD indică faptul că alocările bugetare pentru educație în România sunt considerate modeste, reprezentând doar 3,6% din PIB în 2019, față de 4,7% în UE. Cheltuielile per elev în învățământul primar și gimnazial sunt mai mici de o treime din media UE, afectând pe termen lung performanțele școlare ale copiilor.
În 2021, peste 1,5 milioane de copii din România, reprezentând 41,5% din numărul total al copiilor, trăiau în risc de sărăcie sau excluziune socială. Organizația propune măsuri concrete pentru îmbunătățirea accesului la educație și sprijinul suplimentar pentru elevii din regiunile și comunitățile sărace.