Cercetătorii au identificat faptul că șobolanii dispun de o imaginație comparabilă cu cea a oamenilor. În cadrul experimentelor lor, aceștia au demonstrat că rozătoarele pot utiliza procesele mentale pentru a îndeplini sarcini într-un mediu de realitate virtuală.

Echipa din Virginia a creat un sistem inovator ce combină realitatea virtuală cu o interfață creier-mașină (ICM), permitându-le să exploreze abilitățile cognitive ale șobolanilor de laborator.

Rezultatele cercetării lor, publicate recent în revista Science, dezvăluie că șobolanii, similar oamenilor, pot imagina locuri și obiecte care nu sunt imediat în preajmă, utilizând practic imaginația pentru a-și proiecta ceea ce doresc să vadă.

De asemenea, studiul relevă că șobolanii pot utiliza procesele mentale pentru a mișca obiecte în mediul VR, amintind de abilitățile prezentate de personajele Jedi din universul Războiului Stelelor. Această investigație furnizează dovezi că nu numai șobolanii, ci poate chiar și alte specii de animale, posedă abilități imaginative similare cu cele ale oamenilor.

Cercetătorii de la Institutul medical Howard Hughes au descoperit că activitatea cerebrală a rozătoarelor, asemănătoare cu cea a oamenilor, este stimulată atunci când acestea interacționează cu locuri și evenimente noi. Această activitate neurală se concentrează în zona cunoscută sub denumirea de hipocampus, o regiune a creierului responsabilă de stocarea memoriei spațiale.

Studiul sugerează că șobolanii pot genera în mod conștient modele de activitate în hipocampus pentru a-și aminti locații îndepărtate, o abilitate crucială pentru reamintirea evenimentelor trecute și pentru imaginația scenariilor viitoare.

Autorii cercetării afirmă că această descoperire demonstrează capacitatea animalelor de a folosi imaginația. Proiectul de cercetare a debutat acum aproximativ un deceniu, când dr. Chongxi Lai a început colaborarea cu dr. Albert Lee pentru a investiga potențialul capacitatilor de gândire al animalelor.

Împreună, au creat un sistem denumit „detector de gânduri” care a fost utilizat pentru a măsura activitatea cerebrală și pentru a interpreta gândurile animalelor. Acest sistem utilizează o interfață creier-mașină (ICM) pentru a stabili o conexiune directă între activitatea cerebrală și un dispozitiv extern.

ICM leagă activitatea electrică din hipocampul șobolanilor cu poziția acestora într-o arenă de realitate virtuală cu un grad de rotație de 360 de grade. Hipocampul este recunoscut pentru rolul său în formarea hărților mentale și este implicat în procesul de memorie și planificare a scenariilor viitoare.

Reamintirea memoriei implică crearea unor modele specifice de activitate în hipocampus legate de locuri și evenimente. Cu toate acestea, până la acest studiu, nu se cunoștea dacă animalele pot controla în mod voluntar această activitate.

IMC dezvoltat de cercetători i-a ajutat să evalueze dacă șobolanii pot activa hipocampul pentru a se gândi la o locație în arena VR, fără a fi prezenți în mod fizic, testând astfel abilitatea animalului de a-și imagina că se deplasează în acea locație.

Cercetătorii au creat, de asemenea, un „dicționar de gânduri” pentru a interpreta semnalele emise de creierul șobolanilor, corelând modelele de activitate cu experiențele lor în arena VR.

În cadrul experimentului, șobolanul era plasat într-un sistem de realitate virtuală și se deplasa pe o bandă de alergare sferică. Mișcările acestuia erau proiectate pe ecranul de 360 de grade. Ținând cont de aceste observații, succesul în a ajunge la un anumit obiectiv a fost recompensat.

Sursă: 360medical.ro

Mai multe știri pe republikanews.ro.

Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *