Psihologul Mircea Miclea, cunoscut ca fondator al curentului cognitiv în psihologia românească, a detaliat conceptul de succes în procesul de învățare al elevilor.

Mircea Miclea a subliniat că fiecare elev își conturează propria definiție a succesului în învățare, bazându-se pe modalitatea de evaluare și a oferit exemple concrete: „Dacă primim evaluări ușoare, obținând note înalte pentru cunoștințe minime, atunci pentru noi succesul înseamnă a învăța cu un efort minim, deoarece obținem rezultate bune. De asemenea, dacă examenele naționale sau bacalaureatul includ subiecte ușoare care nu necesită o investiție mare de timp și energie pentru a învăța, acest aspect, din nou, contribuie la definirea unei învățări de succes”, a explicat Mircea Miclea.

Mai departe, Mircea Miclea a adăugat că subiectele formulate la examenele naționale sunt deseori concepute pentru a avea răspunsuri standardizate, făcând astfel corectura mai simplă și rapidă. Aceasta are ca efect faptul că elevii care primesc meditații pot învăța doar „rețete” și le pot reproduce, cu scopul de a obține note cât mai mari la teste.

Psihologul a subliniat că definiția succesului în învățare a elevilor se dezvoltă în urma evaluărilor pe care le primesc. Dacă acestea sunt prea ușoare, fie în cadrul lecțiilor, fie în cadrul examenelor naționale, atunci elevii încep să internalizeze această perspectivă asupra procesului de învățare.

Mircea Miclea a oferit un exemplu concret: „Dacă în școală primesc note mari pentru că pot reproduce două sau trei propoziții pe care le-am scris în caiet și asta îmi asigură o notă excelentă, atunci încep să dezvolt o concepție că învățarea se rezumă la acest aspect: reținerea a 3-4 propoziții. Implicit, aceasta devine definiția mea a succesului în învățare.”

În ceea ce privește pregătirea elevilor pentru a rezolva probleme dinamice, Mircea Miclea a subliniat importanța trecerii de la învățarea dirijată în clasele primare la o învățare mai puțin directivă, cu opțiuni pentru materii facultative, pe măsură ce elevii avansează în ciclurile de învățământ. El a propus că materia opțională ar trebui să devină o componentă semnificativă a curriculumului școlar începând din gimnaziu și continuând la liceu. Aceasta le-ar oferi elevilor oportunitatea de a-și dezvolta abilitățile de gândire independentă și soluționare a problemelor.

Mai multe știri pe republikanews.ro.

Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *