Horia Constantinescu, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), a evidențiat dificultățile întâmpinate în protejarea drepturilor pasagerilor în cazul anulării curselor aeriene în ultimul moment. În special, el a subliniat că atunci când anulările se referă la zboruri operate de companii aeriene străine care nu își desfășoară activitatea comercială în România, ANPC este limitată în acțiunile sale și trebuie să se bazeze pe notificarea prin intermediul Centrului European al Consumatorilor.
Constantinescu a afirmat că a evidențiat necesitatea unei structuri operaționale europene într-o discuție cu Comisia Europeană și comisarul european responsabil de justiție și protecția consumatorilor încă din anul precedent. El a susținut că există o nevoie stringentă pentru adaptarea regulamentelor europene la realitățile actuale și pentru dezvoltarea unor mecanisme eficiente de comunicare și acțiune în cazul anulărilor de zboruri.
În prezent, ANPC se confruntă cu o situație dificilă în care, în cazul anulării zborurilor operate de companii străine în afara României, este lipsită de puteri pentru a interveni în mod direct. Deși au fost identificate unele soluții, cum ar fi notificarea prin intermediul Centrului European al Consumatorilor, aceasta reprezintă o cale lungă și ineficientă pentru rezolvarea rapidă a problemelor pasagerilor.
Constantinescu a subliniat importanța unui act normativ aflat în prezent în dezbatere parlamentară, care va obliga operatorii de zbor să aibă un reprezentant legal în România. Această măsură ar permite ANPC să interacționeze cu un interlocutor desemnat și să adopte acțiuni corespunzătoare pentru protejarea drepturilor consumatorilor în astfel de situații.
El a oferit și un exemplu concret, menționând că a reușit să identifice un reprezentant al companiei Wizz Air în cazul unei curse anulate de la Lisabona. Prin intermediul negocierilor, s-a obținut o promisiune că consumatorii români afectați vor fi despăgubiți. Cu toate acestea, Constantinescu a evidențiat că, în cazul unei companii aeriene românești, ANPC ar avea puterea de a aplica măsuri disciplinare, inclusiv suspendarea activității acesteia pentru o perioadă mai îndelungată în cazul practicilor înșelătoare.
În concluzie, Constantinescu a reiterat nevoia unei structuri operaționale europene eficiente și a adaptării regulamentelor pentru a răspunde provocărilor actuale. Numărul redus de piloți și personal navigant din industria aviatică reprezintă un alt factor complicator în abordarea eficientă a problemelor legate de anulările de zboruri și protecția consumatorilor.
Horia Constantinescu, președintele ANPC, a declarat: ,,Dacă vorbim de zboruri anulate de către companii ce nu își desfășoară activitatea comercială pe teritoriul României, cu siguranță Autoritatea noastră, din păcate, este legată de mâini și picioare. Nu avem altă cale decât notificarea prin Centrul European al Consumatorilor al acestor situații.”
Sursă: Digi24
Mai multe știri pe republikanews.ro.
Ne găsești pe pagina de Facebook RepublikaNews.